Lifestyle

Een gezonde pizza die je zonder schuldgevoel kunt binnenwerken

Wie houdt er nou niet van pizza? Een dikke of dunne bodem, belegd met heerlijke saus en de meest lekkere toppings. Helaas is het niet het meest gezonde avondmaaltje op de wereld. Gelukkig zijn er veel gezonde opties waar je uit kan kiezen wanneer je zelf besluit een pizza te maken. Zo kan je toch genieten van het heerlijke Italiaanse gerecht, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen.

Een gezonde pizza die je zonder schuldgevoel kunt binnenwerken
© Pixabay.com

Gezonde pizza bodem

Wie zich verdiept in de macro- en micronutriënten van een pizza, zal zien dat de bodem van de pizza een echte boosdoener is. Een gemiddelde bodem bevat veel wit meel, veel zout en suiker. Als je een gezonde pizza wilt maken, zul je dus een variant moeten vinden voor de pizzabodem. Gelukkig zijn er verschillende opties om te genieten van een gezonde pizza, met een gezonde bodem:

  • Volkorenmeel. Door het witte meel te verruilen voor volkorenmeel, krijg je een gezonde variant op de traditionele pizzabodem. Hiervoor meng je 350 gram volkorenmeel, 1 gram gist, 5 gram olijfolie, 250 milliliter water en een snufje zout. Kneed het door elkaar en laat het enkele uren rijzen.
  • Wrap. Een makkelijke en snelle manier om toch een gezonde pizza bodem te creëren, is door deze te vervangen door een wrap. Beleg een wrap met saus en toppings, stop deze tien minuten in de oven en je gezonde pizza is klaar.
  • Groentebodems. Een nieuwe hype in de wereld van pizza’s zijn de groentebodems, die bij veel verschillende winkels te verkrijgen zijn. Naast dat ze erg lekker zijn, krijg je zo meteen wat groente binnen.

Gezonde pizza saus

Naast een gezonde bodem, kan ook de pizza saus een stuk gezonder. De meeste kant-en-klare pizza sauzen bevatten een hoop overbodige suiker. Om een gezonde pizza saus te maken, kan je ervoor kiezen om een paar tomaten te roosteren en vervolgens te pureren. Voeg hier nog olie, zout en peper aan toe en je bent klaar. Om de pizza saus een extra smaak te geven en nog gezonder te maken, zou je er ook voor kunnen kiezen om verschillende soorten groenten door de saus heen te mengen. Een andere optie is om geen gebruik te maken van pizza saus, maar van andere gezonde opties: hummus, pesto of tapenade. Genoeg opties dus.

Een gezonde pizza die je zonder schuldgevoel kunt binnenwerke
© Pixabay.com

Gezonde pizza toppings

Er zijn veel manieren om een pizza te beleggen. Zodra je zelf een pizza maakt, kan je het zo gezond maken zoals je zelf wil. Een paar tips voor gezonde toppings:

  • Een grote hoeveelheid kaas is helaas niet erg gezond door het hoge vetgehalte. Kies daarom voor kaas met een lager vetgehalte, zoals mozzarella. Je zou ook voor een kaas kunnen kiezen met een sterke smaak, zodat je hier minder van nodig hebt om er toch van te kunnen genieten.
  • Vlees is erg lekker op pizza, maar kies dan wel voor de meest gezonde opties. Kip en kalkoen hebben een laag vetgehalte en zijn vaak niet tot nauwelijks bewerkt.
  • Kies vooral voor groente. Groente is altijd gezond en komt vaak te weinig voor op reguliere pizza’s.
  • Experimenteer met fruit. Veel mensen kiezen al voor ananas, maar misschien zijn er wel andere lekkere combinaties te ontdekken. Daarnaast is fruit een gezond alternatief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.