Lifestyle

Hoe het kopje koffie steeds persoonlijker wordt

De tijd dat koffie ‘gewoon maar koffie’ was, die ligt inmiddels echt achter ons. Waar we vroeger allemaal dezelfde koffiedronken, die vanuit een kan werd ingeschonken, gaan we tegenwoordig meer en meer voor een speciaal kopje koffie voor iedereen. Aangepast aan een ieders wensen en voorkeuren, die steeds specialer lijken te worden. Koffie is steeds meer een heel persoonlijk drankje geworden, iets dat je helemaal aan je eigen wensen aan kunt passen.

Hoe het kopje koffie steeds persoonlijker wordt
© Pixabay.com

Suiker of melk, misschien?

Wat was het eenvoudig, ooit. Wanneer je iemand een koffie aanbood hoefde je alleen te informeren of diegene er wellicht suiker en/of melk in wilde. Veel meer opties waren er niet. Speciale smaakjes, extra sterk of juist wat slapper, verschillende soorten koffiebonen? Over het algemeen hadden we er geen benul van. Nee, er werden met behulp van een simpel koffiezetapparaat gewoon grote kannen koffiegezet, waar iedereen uit werd bijgeschonken.

Je kon wel je eigen draai geven aan je koffie, maar dat deed je door hem zoeter te maken door er meer of minder suiker aan toe te voegen, of hem wat zachter van smaak te maken door er wat melk bij te schenken. De melk eerst opschuimen of verwarmen? Een mooie schuimlaag creëren? Welnee. Koffie was gewoon koffie, en die dronk je zonder al te veel poespas.

De tijden zijn veranderd

Met de introductie van de Senseo pads begon de manier waarop we tegen koffie aankeken langzaam maar zeker te veranderen. Koffie werd niet langer in grote hoeveelheden gezet, maar kopje voor kopje. Dat kwam de kwaliteit ten goede, iedereen had nu een vers kopje en niemand hoefde bang te zijn om enkele uren na het zetten het onderste laagje uit de kan te krijgen, maar bood ook mogelijkheden op het gebied van personalisatie.

Hoe het kopje koffie steeds persoonlijker word
© Pixabay.com

Alhoewel de smaken voor de Senseo nog steeds erg standaard waren, kon er al wel wat meer worden gekozen dan voorheen het geval was. Fabrikanten begonnen meer en meer te experimenteren met verschillende soorten koffie en hun unieke smaken, en koffiedrinkers begonnen ook meer en meer hun persoonlijke voorkeuren te ontwikkelen.

Deze trend zette zich door met de introductie van nog meer machines die stuk voor stuk persoonlijke kopjes koffie konden zetten. De Dolce Gusto capsules bijvoorbeeld, die in het gelijknamige apparaat kunnen, waren ook weer een schot in de roos. Nog meer keuze, nog meer smaken, koffiedrinken werd een nog persoonlijker feestje.

Ook buitenshuis is deze trend meer en meer zichtbaar geworden. Een gewoon kopje koffie bestellen, dat wordt steeds zeldzamer. Zeker bij zaken die erin gespecialiseerd zijn lijkt de menukaart voor koffies soms wel langer dan de menukaart in een chic restaurant. Er valt volop te kiezen, wat een hele nieuwe generatie koffieliefhebbers heeft opgeleverd: mensen die precies weten wat zij lekker vinden, en er niet voor schromen om nieuwe smaken te proberen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.