Lifestyle

Hoe je je webshop duurzaam maakt

Duurzaamheid is niet zomaar een modewoord. We kunnen er niet meer omheen. We moeten met z’n allen groener denken en duurzamer leven om onze planeet leefbaar te houden. Milieuvriendelijke processen en duurzame productie zijn daarom niet meer weg te denken uit het moderne bedrijfsleven. Ook jij kan met je webshop duurzame keuzes maken. Waar begin je?

© Pixabay.com

Bonnetjes en factureren

Zo weinig mogelijk afval produceren is een mooie eerste stap wanneer je je als ondernemer een duurzame mentaliteit wil aannemen. We doen praktisch alles online, ook onze betalingen met bijvoorbeeld Bancontact zijn hier een voorbeeld van. De facturatie en bestelbon moeten tegenwoordig heus niet meer allemaal worden afgeprint. Zo is e-mail een prima en gangbare manier om facturen te verzenden. Tenzij je klanten specifiek facturatie per post vragen, natuurlijk.

Groene verpakking

Aan eco-friendly verpakkingen tegenwoordig geen gebrek. Dozen en enveloppes uit gerecycleerde materialen en bio-based plastics zie je steeds vaker. Je verkoopt een product waar je trots op bent en geen (gebakken) lucht. Wel, pas dit principe ook toe bij het verpakken van je bestellingen. Een verpakkingsdoos op maat van je product heeft heel wat voordelen, zo bespaar je onder meer op opvulmateriaal. Kies je de juiste verpakkingsgrootte, dan bespaar je dus op verpakking maar ook op ruimte in de wagen van de bezorger. Zo doe je het milieu een plezier. Moet je toch opvulchips gebruiken, kies dan voor opvulmateriaal van plantaardige oorsprong en laat die witte bolletjes uit polyethyleen voor wat ze zijn.

The last (green) mile

Het grote ecologische bezwaar dat er tegen e-commerce heerst is de milieubelastende ‘last mile’. De massale leveringen met bezorgdiensten en de CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat onder handen nemen is dé uitdaging van deze tijd. Online betaalmethoden zijn vanzelfsprekend milieuvriendelijker dan contante betalingen, daar zit je met je webshop dus al goed. Wil je als webshopbeheerder een ecologische keuze maken vanaf de online bestelling tot de effectieve levering aan de deur van de klant? Denk dan eens over alternatieven op pakjesdiensten. Zorg er wel voor dat de prijs van het artikel hier niet onder lijdt. De consument wil wel wachten op een duurzame levering blijkt uit onderzoek, ervoor betalen is dan weer andere koek.

© Pixabay.com

Retourneren

Het terugzenden van artikelen is niet duurzaam, dat weten we wel, maar we kunnen er vaak niet omheen. Voor sommige webshops is omgaan met retourartikelen reguliere kost. Vooral de retail krijgt hier dagdagelijks mee te maken. Probeer na te denken hoe je dit proces duurzamer kan maken. Ervoor zorgen dat je verpakkingen ‘terugzend-proof’ zijn is een optie. Of consumenten zelf hun retourgedrag zullen terugschroeven en hun mindset op 100% duurzaam zetten, lijkt voorlopig nog niet het geval.

Last but not least: Wees transparant over het ecovriendelijke beleid dat je voert met je webshop. Communiceer erover, zo weten je klanten waarom je bepaalde keuzes maakt en kan je rekenen op meer begrip en waardering van je online bezoekers. En wie weet zie je wel een gedragsverandering naar meer duurzaamheid?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *